tisdag 14 mars 2017

PROTOTYP 1

Egentligen var den bara tänkt som en låda för mina egna tester på skolan. Sidorna och fronten går att byta ut för att testa olika ljusinsläpp och sätt att titta in i lådan. Också djupet går att justera för att hitta ett optimalt betraktelseavstånd. Men när jag väl har byggt den så kunde jag lika gärna lägga till ben och ta med mig lådan ut på stan som min första prototyp för galleriet. En ganska solig men kall måndag i mars besökte Prototyp 1 Karlaplan.



Jag börjande med att vara helt passiv. Inte helt oväntat var det många som inte ens la märke till det nya objektet. Flera tittade lite undrande på det men vågade inte gå fram. Här är lådans utformning, som inte är gjord för att dra till sig uppmärksamhet inte optimal. Men det visar på kanske den största utmaningen, att väcka nyfikenhet och signalera att galleriet är till för alla att titta in i.

Ganska många av de som tittade in i lådan ville ha konsten förklarad. I konstsammanhang anses det ofta fult att förklara konsten. Den ska tala för sig själv och tolkas fritt av betraktaren. I praktiken innebär det att du förväntas ha en ganska avancerad förförståelse och kunskap i konsthistoria för att förstå och uppskatta verken. Kanske är det viktigt att ha skyltar som kan ge en fördjupning för de besökare som vill ha det. Kanske är det något som behövs för att göra konsten mer inkluderande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar